- Nio, een Chinese startup in elektrische auto’s, onthulde de Nio ET5, het antwoord op de Tesla Model 3.
- Naast dat de ET5 op de Model 3 lijkt, kost hij ook vrijwel hetzelfde: ongeveer 45.000 euro.
- Het grootste verschil zit hem in het rijbereik: Naar eigen zeggen kan de ET5 met de ‘Ultra Long Range’-accu 1.000 kilometer afleggen zonder te laden.
- Lees ook: De elektrische Fisker Ocean kost €33.000, heeft een zonnedak en een roterend scherm – dit is hem
Het Chinese elektrische automerk Nio onthulde onlangs hun nieuwste model, de ET5.
De middenklasser heeft veel weg van zijn toekomstige rivaal, de Tesla Model 3. Maar toch blinkt de ET5 op enkele punten uit. Zo kan een leeg accupakket namelijk vrij simpel verwisseld worden voor een volle en zou de stekkerauto met de ‘Ultra Long Range’-accu tot wel 1.000 kilometer kunnen afleggen.
Benieuwd wat je nog meer kan verwachten van de ET5? Bekijk dan de slideshow hieronder.
Dit is de Nio ET5
Dit is de Nio ET5
-
Dit is de onlangs aangekondigde NIO ET5. Maar als je snel kijkt, zou het ook een Tesla Model 3 kunnen zijn.
Foto: Nio
-
Toch zijn er een aantal subtiele verschillen waardoor je de twee rivalen uit elkaar kunt houden. Zo ziet de kont van de ET5 er een stuk sportiever uit dan die van de Model 3.
Foto: Nio
-
Ook de neus van de auto heeft strakkere lijnen, met smal uitgesneden koplampen voor een haast supercar-achtige look.
Foto: Nio
-
Nog een groot verschil is de lichtbalk die over de hele kont van de auto loopt. Ook dat heeft de Model 3 niet.
Foto: Nio
-
Ook qua prestaties liggen de twee auto’s dicht bij elkaar. Een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur doet de Nio ET5 in 4,3 seconden. De Tesla Model 3 Long Range heeft er 4,4 seconden voor nodig.
Foto: Nio
-
Naast de uiterlijke overeenkomsten, gaat de Nio ET5 ook nog eens ruwweg hetzelfde kosten. Hij komt volgend jaar september op de Chinese markt voor omgerekend 45.000 euro.
Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, want het is nog onduidelijk wanneer de auto op de Nederlandse markt zal verschijnen.
Foto: Nio
-
En daar houden de gelijkenissen op. De Nio ET5 heeft namelijk een aantal opmerkelijke functionaliteiten die je niet zou verwachten.
Foto: Nio
-
Zo biedt de Chinese Tesla-rivaal de mogelijkheid om binnen een mum van tijd een leeg accupakket voor een volle uit te wisselen bij een van 1.300 geplande wisselstations. Hoe lang het precies duurt laat Nio niet weten, maar het gaat ongetwijfeld sneller dan laden.
Foto: Nio
-
Maar die wissel – of het laden – is iets wat je niet heel vaak hoeft te doen als je de ET5 laat uitrusten met de 150 kWh Ultra Long Range-accu. Daarmee zou de auto namelijk 1.000 kilometer moeten kunnen afleggen.
Foto: Nio
-
Die 1.000 kilometer is gebaseerd op de Chinese CLTC-cyclus, de tegenhanger van de door ons gebruikte WLTP-cyclus. Toch zijn de resultaten uit deze twee testmethodes vergelijkbaar, waarbij sommige experts beweren dat de CLTC-cyclus nog strenger is.
Foto: Nio
-
Ook is de geclaimde 1.000 kilometer bereik niet heel gek, want de Tesla Model 3 Long Range haalt de helft met een half zo groot accupakket (79 kWh). Het is eerder de vraag waar ze dat twee keer zo grote accupakket verstoppen.
Foto: Nio
-
Een ander opmerkelijke functionaliteit vinden we in het interieur. Nee, het is niet de op 256 verschillende kleuren in te stellen interieurverlichting, en ook niet het 10,2 inch-touchscreen in het midden.
Foto: Nio
-
NIO claimt namelijk dat de inzittenden van de ET5 kunnen genieten van een augmented reality-ervaring. De autofabrikant werkt samen met NREAL, een bedrijf gespecialiseerd in ar-apparaten. Samen maken ze een bril waardoor de gebruiker een 201-inch groot 4K scherm op 6 meter afstand kan zien. Hoe dit precies toegepast gaat worden is nog onduidelijk.
Foto: Nio
-
Daarnaast is het minimalistische interieur uitgerust met een Dolby Atmos 7.1.4 surround-soundsysteem. Daarmee moet je je helemaal kunnen inleven op de film die je op het 201-inch scherm aan het bekijken bent.
Foto: Nio
-
En voor we het vergeten: de Nio ET5 kan ook (beperkt) autonoom rijden. Hiervoor gebruikt het Nio Autonomous Driving (NAD) met Nio Aquila Super Sensing en Nio Adam Super Computing. Een mond vol termen die zich laten vertalen naar autonoom rijden op snelwegen, parkeerplaatsen en bij het wisselen van de accu.
Nio claimt ook dat het in stedelijke omgevingen autonoom kan rijden, maar dat nemen we met een korreltje zout, want dat is nog niemand goed gelukt.
Foto: Nio
-
En het goede nieuws is dat wij Nederlanders mogelijk ook deze auto kunnen gaan kopen. Wanneer is alleen nog niet helemaal duidelijk. Nio gaat de auto eerst in China lanceren en gaat daarna uitbreiden naar Noorwegen.
Foto: Nio
-
Als die twee landen achter de rug zijn, is het plan om de Nio ET5 ook in Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken aan te bieden. Dat zou vooralsnog ook in 2022 moeten gebeuren.
Foto: Nio
-
Lees ook:
- Citroën toont het schattigste, maar ook stoerste elektrische autootje tot nu toe: de My Ami Buggy Concept
- Rivian begint met uitleveren van Amazon-busjes en gaat een tweede fabriek openen terwijl het $1,2 miljard verlies lijdt.
- Zonne-automaker Lightyear sluit al deal met LeasePlan voor 5000 voertuigen – terwijl de productie van de eerste auto’s van het merk nog moet beginnen
- Toyota onthult een elektrische truck om te concurreren met de Ford F-150 Lightning, de Rivian R1T en de Tesla Cybertruck
- De solid state-batterij is de oplossing voor alle problemen rondom elektrisch rijden, maar wanneer komt-ie op de markt?